Vloggen
is hot. Het maakt niet uit wat je de wereld te melden hebt, als je
het maar vlogt. Dan kan iedereen zien en horen wat jij bedoelt. Nu
blijkt dat veel vloggers reclame maken in hun vlog. Dat is op zich
niets nieuws natuurlijk en ook begrijpelijk. Aangezien internet het
meest gebruikte medium van dit moment is, willen reclamemakers graag
hun reclames hierop kwijt. Zo doen ze dat ook in vlogs, en de
vloggers kunnen op die manier iets verdienen met hun hobby.
Nu wil
het Commissariaat voor de Media nieuwe reclameregels opstellen voor
vloggers. Dit gaat inhouden dat vloggers niet zomaar meer in elke
vlog reclame mogen maken. Dit zou dan zijn omdat het veelal jonge
publiek erg beïnvloedbaar is. Omdat het CvdM nu niet weet of
vloggers ook wel echt betaald krijgen voor de reclames en omdat ze
helemaal geen zeggenschap hebben op het internet, kunnen ze nu niet
zoveel doen. Dit moet echt veranderen vinden ze, want een beetje
reclame gaat echt te ver natuurlijk.
Nu heb
je veel verschillende soorten vloggers. Je hebt de vreedzame vlogger,
die gewoon een mening heeft en die graag deelt. Je hebt de
beautyvlogger, die graag wat make-up test en de uitslag hiervan op
internet wil delen. Je hebt treitervloggers, die de buurt
terroriseren en dat leuk genoeg vinden om te delen met de wereld. En
je hebt ook nog treinvloggers, die op treinen gaan zitten en dit dan
filmen.
De
boete voor ongeoorloofde reclame kan zomaar op oplopen tot 225.000
euro. Dan kan je beter op een trein gaan zitten, dan hoef je alleen
maar een uurtje naar getraumatiseerde machinisten te luisteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten