donderdag 24 november 2016

Boetes voor reclame in vlogs

Vloggen is hot. Het maakt niet uit wat je de wereld te melden hebt, als je het maar vlogt. Dan kan iedereen zien en horen wat jij bedoelt. Nu blijkt dat veel vloggers reclame maken in hun vlog. Dat is op zich niets nieuws natuurlijk en ook begrijpelijk. Aangezien internet het meest gebruikte medium van dit moment is, willen reclamemakers graag hun reclames hierop kwijt. Zo doen ze dat ook in vlogs, en de vloggers kunnen op die manier iets verdienen met hun hobby.

Nu wil het Commissariaat voor de Media nieuwe reclameregels opstellen voor vloggers. Dit gaat inhouden dat vloggers niet zomaar meer in elke vlog reclame mogen maken. Dit zou dan zijn omdat het veelal jonge publiek erg beïnvloedbaar is. Omdat het CvdM nu niet weet of vloggers ook wel echt betaald krijgen voor de reclames en omdat ze helemaal geen zeggenschap hebben op het internet, kunnen ze nu niet zoveel doen. Dit moet echt veranderen vinden ze, want een beetje reclame gaat echt te ver natuurlijk.

Nu heb je veel verschillende soorten vloggers. Je hebt de vreedzame vlogger, die gewoon een mening heeft en die graag deelt. Je hebt de beautyvlogger, die graag wat make-up test en de uitslag hiervan op internet wil delen. Je hebt treitervloggers, die de buurt terroriseren en dat leuk genoeg vinden om te delen met de wereld. En je hebt ook nog treinvloggers, die op treinen gaan zitten en dit dan filmen.


De boete voor ongeoorloofde reclame kan zomaar op oplopen tot 225.000 euro. Dan kan je beter op een trein gaan zitten, dan hoef je alleen maar een uurtje naar getraumatiseerde machinisten te luisteren. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten