dinsdag 15 november 2016

Sylvana (2)

Na de intocht van Sinterklaas kwam Sylvana met een vlog met haar overpeinzingen. Nu is het nog best lastig om een interessante vlog te maken, zo blijkt. Toch heb ik me maar eens door deze tien minuten heen geworsteld. Natuurlijk begint ze met veel geklaag over de intocht, omdat haar achterban niet mocht demonstreren en de groep die vóór zwarte piet is, mocht dat wel. Dit is volgens haar erg ongelijk en probeert de overheid zo een racistische karikatuur te beschermen. Mijns inziens gaat het niet zozeer om het beschermen van een karikatuur, wel van onze nationale traditie. Die heeft niks met het evrleden te maken zoals Sylvana dat schetst, maar toch voelt ze zich erg ongelijk behandeld, en uiteraard weer gediscrimineerd. Misschien was om die vergunning te verkrijgen het handiger geweest om niet te dreigen met geweld te gebruiken tegen zwarte pieten. Daarnaast is de klaagmevrouw totaal niet te spreken over de inzet van zoveel politie, dranghekken en detectiepoortjes. Nou staan die hekken er gewoon al jaren, dat is om het publiek een beetje in goede banen te leiden, daar is niks vreemds aan. Wel is het erg vreemd dat er detectiepoortjes moeten staan bij een kinderfeest. Dat is toch vooral te wijten aan de dreigende uitspraken van de anti zwarte piet beweging. Ze voelt zich nu groot onrecht aangedaan, omdat ze zou strijden voor gelijkwaardigheid. Ik zie dat toch anders.
Als je een kidnerfeest gebruikt om je gezever over het land uit te strooien, dan ben je sowieso al niet goed bezig. Als je er dan voor zorgt dat de veiligheidsmaatregelen van een niveau moeten zijn waar een risicowedstrijd in de voetballerij jaloers op is, dan moet je je denk ik een beetje gaan schamen. In ons land is namelijk best ruimte voor gesprek en een vreedzame demonstratie, maar door hun eigen uitspraken maakten ze dat onmogelijk en is die vergunning niet verleend.

Verder klaagt ze nog een beetje door dat er zelden wordt geageerd tegen racisme. Z omag je mensen uitschelden voor aap en zo zou het ruimte krijgen. Ik vind die kleine lieve aapjes best leuk en zou best vergeleken willen worden met die schattige beestjes. Toch snap ik wel dat op deze manier niet gediscrimineerd mage worden, en als het in deze vorm plaatsvindt, dan moet daar zeker iets tegen gebeuren. Maar je moet niet bij elk normaal nederlands woord gelijk gaan zitten zeuren over racisme. Als ik mijn koffie zwart drink, is dat niet racistisch. Ik houd gewoon niet van troep in mijn koffie. Overigens zijn negers bruin, en niet zwart.

Dan nog het hoofdstuk Trump. Hierin maakt ze een rechtstreekse verwijzing naar meneer Wilders. Daarin kan ik niet anders dan het met haar eens zijn. Ze noemt Trump racistisch, sexistisch en xenofoob en vindt dat wij precies hetzelfde zijn, omdat wij zwarte piet willen houden. Dat is een vergelijking die nergens op slaat, maar daarin heb ik in vorige blogs al geschreven. Wat mevrouw Simons hier zeker mee bereikt is dat veel mensen zich tegen haar en haar partij DENK zullen keren en als tegenstem naar meneer Wilders zullen rennen. Ik denk dat dat geen goede ontwikkeling zal zijn, want dan wordt de verdeeldheid alleen maar groter, terwijl we toch eigenlijk juist minder verdeeldheid zouden willen. Dus als zij tegen Wilders is en niet wil dat wij daarop stemmen, zal ze juist niet met dit soort rariteiten moeten komen. Het is maar een tip.

Als slot wil ze dan nog graag iets nuanceren, maar die nuance ontbreekt. Dus ik wacht geduldig op de volgende vlog, om dat alsnog te kunnen horen. Wat ze wel doet in het laatste deel is cveel engelse termen en zinsdelen gaan gebruiken. “You will correct me if I'm wrong.” Dit kan je in het Nederlands prima uitdrukken als: Je verbetert me maar als ik het fout heb. En “what about hier”. Nu is dit geen correct Engels, maar Nederlands is het ook niet. Ik denk dat het zeker voor Sylvana, die juist wil laten zien hoe gelijk ze is met de rest van alle Nederlanders, beter zou staan als ze gewoon keurig Nederlands zou blijven spreken.
Al met al had deze vlog niets nieuws te brengen en is het een beetje zonde van de tijd om ernaar te kijken.

Ik denk dat ze tussen het vloggen en klagen door te druk is met het kijken naar beelden die niet bestaan. Daar zijn medicijnen voor.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten