donderdag 10 november 2016

Sylvana

Sylvana Simons beheerst al een tijdje het beeld in de media. Op de televisie vult ze menig praatprogramma met geleuter over zwarte piet, discriminatie en haar visie over hoe we met cultuurverschillen in ons land om moeten gaan. Ook vult ze het beeld dag in dag uit in de sociale media, zoals facebook. Er zijn al heel wat groepen voor en tegen haar opgezet en petities tegen haar gestart. Nou kan je niet echt een petitie tegen een persoon starten, maar de meest bekende houdt in dat er opgeroepen wordt om aangifte tegen Sylvana te doen.

Na het proces tegen Geert Wilders komt Sylvana wel erg dicht in de buurt van een proces met haar opmerkingen over racisme. Ze beweert zoal dat alle witte mensen racisten zijn. Dat zijn nogal ongenuanceerde uitspraken natuurlijk. Zij weet ook wel dat wij ons niet zo snel gediscrimineerd voelen als zijzelf en wij die gang naar de rechter waarschijnlijk niet gaan maken. Toch is het niet ondenkbaar dat de tegenbeweging hiermee gaat komen. Ze valt namelijk al een poosje een bevolkingsgroep aan en dat is wel degelijk iets anders dan alleen maar een mening hebben over een bepaalde traditie in een land.

Dat ze tegen zwarte piet is, dat weten we nu wel. Wat we nog niet wisten is dat we keti koti moeten vieren van Sylvana. Ik zou totaal niet weten waarom ik moet vieren dat surinamers de afschaffing van de slavernij vieren. Dat deze mensen dat vieren snap ik heel goed, en dat moeten ze ook zeker blijven doen, maar ik heb toch niks te vieren in deze kwestie. Ik verplicht Sylvana ook op geen enkele wijze deel te nemen aan vieringen die wij zoal houden. Pasen, Kerst, Suikerfeest, Carnaval en Sinterklaas, om maar iets te noemen.


Ze lijkt zichzelf steeds meer belachelijk te willen met haar geroep in de ruimte en deed er nog een schepje bovenop door iets te roepen over Donald Trump. Zeker als je met dubieuze “waarheden” komt, moet je denk ik wel uitkijken. Want Nederland is dan te klein voor Sylvana, Donald Trump is tien maten te groot. Dus wat ze precies wilde bereiken is mij een volstrekt raadsel.

Wat ik wel weet is dat ze een hysterica is, zoals Johan Derksen haar al eens noemde. Jammer voor Sylvana hebben we in ons land al een beroepshysterica: Patty Brard. Zij vind zichzelf ook hysterisch en heeft daar haar handelsmerk van gemaakt, dus verdient ze daar haar boterham mee. Voor Sylvana rest alleen wat gewauwel wat ze een paar keer per week mag doen bij het allang achterhaalde DWDD en Pauw met het kijkcijfer nul. Mijn televisie is in elk geval zo ingesteld, dat vijf seconden voordat Sylvana mogelijk ergens opduikt, de televisie automatisch overschakelt naar een andere zender.
En ik wacht geduldig af tot haar partij compleet weggestemd is, en daarmee zij langzaam uit ons beeld zal verdwijnen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten