vrijdag 25 maart 2016

Prikkels

Het begint al bij het wakker worden met het geluid van de wekker. Dat is dan nog een noodzakelijk kwaad. Als ik wakker word, hoor ik het irritante gekwetter van de vogels in onze voortuin. Het liefst schiet ik ze één voor één af, maar uit angst voor de bond van bescherming van de vervelende vogeltjes, doe ik dat maar niet.

Als mijn dag echt begint, erger ik me pas echt aan al het zinloze lawaai dat wij tegenwoordig produceren. Bijvoorbeeld als je iets opwarmt in de magnetron, dan vindt dat ding het nodig om te piepen als het klaar is. Dit is volstrekt overbodig. Als je niet een paar minuten kunt onthouden dat je iets aan het warm maken was, dan eet je jouw eten lekker koud op. Het ergste zijn nog ovens en magnetrons die het nodig vinden ook halverwege alvast een piep te geven. Zodat je verward naar de keuken rent, om er daar achter te komen dat je loopje zinloos was.

Ook wasmachines hebben tegenwoordig vaak een zoemer of pieptoon om aan te geven dat de was klaar is. De meeste mensen zetten die machine aan en gaan wat anders doen en kijken later wel hoe het ervoor staat. Ik zelf zet het liefste de was aan als ik ga werken. Dan is het wel klaar als ik thuiskom. Dan hoeven mijn buren volgens mij niet de hele dag naar een zinloos piepje te luisteren. In de supermarkt piepen alle kassa's er lustig op los als verveelde dames jouw artikelen langs de scanner trekken. Het valt ze totaal niet op als er eens een product niet piept en dus niet opgenomen wordt in het kassasysteem. Een totaal overbodige toevoeging aan het systeem dus, dat alleen maar lawaai en ergernis veroorzaakt.

Achteruitrijdende vrachtwagens moeten ook piepen. Wij zijn namelijk collectief niet goed bij ons hoofd en kunnen dus op geen enkele wijze waarnemen of een object met de grootte van een vrachtwagen zich vooruit dan wel achteruit beweegt. Ook zijn er mensen die het zowel visueel als auditief waarnemen en nog steeds vlak achter de rijdende vrachtwagen langs lopen of fietsen. Dit soort mensen hoef je volgens mij niet in bescherming te nemen met piepjes of andere herriemakende middelen. Deze mensen kiezen geheel bewust zelf voor het nemen van een risico. 

Ik kan nog veel meer voorbeelden noemen van lawaaimakende objecten, waar wij er in onze welvaart veel teveel van hebben aangeschaft. Wij vallen onszelf en elkaar dagelijks lastig met veel te veel zinloze herrie. Zinloze prikkels die iedereen storen, maar vooral mensen die hier gevoelig voor zijn raken hier overspannen van. Geef mij maar de nacht, als het donker en stil is, dan kan ik tenminste rustig al mijn ergernissen opschrijven in een nieuwe column.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten